Der chinesische Hochschulsektor erfährt seit einigen Jahren einen enormen politischen und finanziellen Expansionsschub, der direkte Folgen für das deutsche Hochschul- und Wissenschaftssystem – als beliebte Destination chinesischer „Outgoings“ – hat. Das Vorhaben untersucht aktuelle Transnationalisierungsprozesse des chinesischen Hochschulsektors und deren Auswirkungen auf Deutschland. Auf Basis eines multi-methodischen Forschungsdesigns generiert es verlässliche qualitativ-empirische Evidenzen dazu (1) welche Inter- bzw. Transnationalisierungsentwicklungen und -bestrebungen aktuell das chinesische Hochschulsystem prägen, (2) wie ausgewählte Eliteuniversitäten diese umsetzen, (3) was dies für Mobilitäts- und Bleibeorientierungen chinesischer Bildungs-/Hochschuleliten im internationalen Zusammenhang bedeutet und, (4), welche Folgen für das deutsche Hochschulsystem zu erwarten sind.
Das Vorhaben trägt zum wissenschaftlichen Erkenntnisfortschritt bei, indem es bislang spärlich vorhandenes Wissen zu „gelebter Transnationalisierung“ des chinesischen Hochschulsektors systematisch erweitert. Die gewonnenen Ergebnisse sind instruktiv für die deutsche Hochschul- und Wissenschaftspolitik, da sie aufzeigen, welche Herausforderungen mit der Transnationalisierung von Chinas Hochschulen für Hochschulen und den Arbeitsmarkt hierzulande verbunden sind, wer (und unter welchen Umständen) Bleibeorientierungen in Deutschland entwickelt und wie dies ggf. gefördert werden kann.
The Chinese higher education sector has been undergoing significant political and financial expansion, directly affecting the German and European higher education systems. The project examines the impact of current transnationalisation processes in the Chinese higher education sector. Based on a multi-method research design, it generates reliable empirical evidence on (1) which inter- and transnationalisation developments and efforts are currently shaping the Chinese higher educational system, (2) how selected elite universities are implementing them, (3) what this means for the mobility orientations of Chinese educational elites in an international context, and (4) what consequences can be expected for the German higher education and labour system. The project advances previously existing knowledge on “lived transnationalisation”.
The project analyses the strategies, policy frameworks, and institutional initiatives that China is pursuing to internationalise its higher education and examines their impact on the global education market, particularly in Germany. The results are instructive for German higher education and science policy, highlighting the challenges associated with the transnationalisation of China's universities and the German labour market. The project provides an empirical basis for current transnationalisation developments and efforts in the Chinese higher education system and determines the implications for Germany's education system. It outlines clear evidence about the changing logic and patterns in the Chinese context, highlighting how top-tier universities are becoming transnational. Additionally, it examines the concept of “lived transnationalisation” among Chinese educational elites in Germany.
This project examines the transnational practices of leading Chinese universities and educational elites. Considering the limited empirical data and the inapplicability of existing higher education studies from other regions to China, the research employs a multi-method approach. It combines qualitative research methods to generate new insights: systematic document analysis, organisational case studies of selected top-tier universities, expert interviews with university administrators and faculty staff, and semi-structured interviews with transnational elites in Germany.